Jak napsat čtenářský deník?
Čtenářský deník bývá jakožto úkol zadáván studentům na základních, v sofistikovanější formě pak i středních školách – zde je častým požadavkem u maturitní zkoušky. Jedná se o soubor oddělených zápisů o knihách, které autor čtenářského deníku přečetl. Jak má být čtenářský deník koncipován? Co by měl obsahovat a co naopak nezbytné není? To bude zodpovězeno v následujícím textu.
Prvním rozhodujícím faktorem pro tvorbu čtenářského deníku je důvod, proč je psán – je rozdíl, zda si jej člověk vede „dobrovolně“ jako jakousi kroniku knih, které ve svém životě přečetl, nebo zda je mu povinnost vést čtenářský deník zadána striktně. Druhý případ je u studentů samozřejmě častější a obvykle jsou zadány i konkrétnější požadavky na to, co vše by se mělo ve čtenářském deníku objevit, případně které knihy by měly být v rámci čtenářského deníku charakterizovány (zadána je např. povinná četba).
Na prvním místě by se měl záznam ve čtenářském deníku věnovat stručnému představení autora – není potřeba sepisovat jeho obsáhlý životopis, postačí několik zásadních informací o období jeho života, literárním směru, v němž tvořil, jeho nejdůležitější tvůrčí činnosti, zpracovávaných tématech, jeho současnících. Poté by mělo být charakterizováno dílo samotné – z hlediska jeho významu, společenského pozadí, v němž vznikalo, použitého žánru, či existence autobiografických rysů. Obsah, tedy to, o čem dílo pojednává, je vhodné rozvést podrobněji – co je hlavní myšlenkou, jaká je dějová linka, charakteristika a postavení důležitých postav, gradace příběhu, jeho pointa, či skryté sdělení čtenářům. Je vhodné si všímat i jazyka, kterého autor užívá – zda se jedná např. o „ich formu“, zda jsou užívány spisovné vs. slangové výrazy, existence přímé řeči, členění textu do kapitol a odstavců, čtivost apod. – díky těmto záznamům si čtenář později snáze vybaví podrobnosti, kterých si při čtení knihy povšiml.
Čtenářský deník by měl mít nejen informativní, ale částečně i analytickou, či kritickou formu. To znamená, že od studenta je zpravidla očekávána jeho vlastní myšlenka, hodnocení, názor na dané dílo, podložená argumentace a především originální přístup k tématu.
Mohlo by vás zajímat
Kontaktujte nás
- info@seminarkybezprace.cz
- (+420) 777 697 321
- (+420) 777 693 321
- Po – Ne, od 8:00 do 23:00
Reference
Zjistěte, co si o nás myslí naši klienti
- Mnohokrát děkuji za zaslání textu. Podklady se mi velmi líbí a jsem s nimi velmi spokojená. Jsem ráda, že jsem Vás objevila :-). Srdečně zdravím.
- Super práce, pomohli jste mi v těžké životní situaci. Doporučím Vás spolužákům, P.
- Skvělá, rychlá a cenově báječná spolupráce. Můžu jen doporučit. Velké díky.
Anonymní objednávka
a komunikace se zpracovatelem Po přihlášení do klientské sekce můžete v detailu objednávky komunikovat přímo se zpracovatelem Vaší zakázky. Formou chatu jednoduše pošlete připomínky, dotazy, přílohy, vše oboustranně anonymně. Můžete zde také poslat dotaz administrátorovi.