Jak zpracovat dotazník pro DP
Základem kvalitně provedeného kvantitativního výzkumu je správně sestavený dotazník. Dotazník je často používanou metodou sběru primárních dat – tzn. dat nově shromážděných přímo pro specifické účely daného výzkumu. Informace, které budou dotazníkem zjištěny, poslouží k vyřešení konkrétního problému. Jak ale sestavit dotazník tak, abychom zjistili vše, co potřebujeme?
Dříve, než začneme pracovat na znění jednotlivých otázkách, je nutné si ujasnit, co budeme zjišťovat a komu dotazník předložíme. Východiskem je metodologická část diplomové práce – zde jsou již všechny potřebné informace k dispozici. Pro účely sestavení dotazníku je stěžejní zejména výzkumný problém a jednotlivé výzkumné předpoklady (hypotézy), respondenti vzejdou z vymezeného výzkumného souboru. Vše je samozřejmě zastřešeno jasně stanoveným výzkumným cílem.
Na začátku dotazníku je dobré respondenta oslovit, uvést alespoň obecně, k čemu bude celý výzkum sloužit a poděkovat za vyplnění. Respondenta je vhodné ujistit o zachování anonymity.
Dále by měla následovat jedna až dvě obecnější otázky, uvádějící do problematiky a zjišťující respondentovo všeobecné povědomí o daném tématu, např. „Slyšel jste již o pojmu prokrastinace?“ a „Víte, co tento pojem znamená?“. Poté je vhodné zařadit otevřenou otázku, kam respondent sám vypíše, co podle jeho názoru pojem „prokrastinace“ zahrnuje.
Pak by mělo následovat osvětlení pojmu (aby i neznalý respondent věděl, čeho se bude celý dotazník týkat) a lze připojit i otázku, zda má respondent s problémem osobní zkušenost. To by mělo být v případě papírového dotazníku na další straně, abychom respondentovi „nenapovídali“ a zjistili jeho skutečnou představu (v případě online dotazníku tento problém odpadá).
Následující otázky by měly být úzce navázány na jednotlivé výzkumné předpoklady, kdy ke každé hypotéze zformulujeme minimálně 4 až 5 otázek, jejichž zodpovězení přispěje k verifikaci (ověření) daného předpokladu.
Identifikační otázky (na pohlaví, věk, vzdělání, délku praxe apod.) zařadíme až na konec dotazníku. Vždy se ptáme jen na to, co pro nás je vzhledem k výzkumnému cíli důležité – pokud např. porovnáváme, jaké povědomí mají o daném problému ženy vs. muži, je zbytečné se ptát i na věk, vzdělání atd.
Vzhledem k tomu, jak je správně sestavený dotazník důležitý pro celý kvantitativní výzkum, nelze jeho formulaci podcenit. Pokud si i přes výše uvedené rady nejste zpracováním dotazníku jisti, naši zpracovatelé Vám velmi rádi pomohou – kontaktujte nás na www.seminarkybezprace.cz.
Mohlo by vás zajímat
Kontaktujte nás
- info@seminarkybezprace.cz
- (+420) 777 697 321
- (+420) 777 693 321
- Po – Ne, od 8:00 do 23:00
Reference
Zjistěte, co si o nás myslí naši klienti
- Chtěla bych Vám moc poděkovat za zpracované podklady k seminární práci. Jsem maximálně spokojena. Určitě ještě využiju Vašich služeb. S pozdravem, V.
- Dobrý den, velice jste mi pomohli při zpracování podkladů k seminární práci. S pozdravem studentka B.
- Naprosto profesionální přístup,rychlé a vstřícné vyřízení objednávky. Úrčitě tady zavítám znovu. Děkuji.
Anonymní objednávka
a komunikace se zpracovatelem Po přihlášení do klientské sekce můžete v detailu objednávky komunikovat přímo se zpracovatelem Vaší zakázky. Formou chatu jednoduše pošlete připomínky, dotazy, přílohy, vše oboustranně anonymně. Můžete zde také poslat dotaz administrátorovi.